Recept

Igår hade vi tjejkväll hemma hos Hannah. Det var mysigt! Jag är verkligen glad över våran nya "tradition" med tjejkväll varje tisdag! Nästa tisdag ska vi byta recept. Har varit ledig idag så jag har suttit och bläddrat lite i mina recept och insett att det inte är mkt jag faktiskt testat att göra. Det mesta lagar jag "efter behag" som farbror Melker skulle ha sagt. Tänkte tjuvstarta lite och ge er ett recept på en kyckligsallad som jag brukar göra (efter behag). Nu vet jag inte exakt hur många personer det här räcker till, men kycklingen räcker säkert till ungefär 5 personer.

Du behöver:
Quinoa
ca 400 g kyckling
Färsk bladspenat
Körsbärstomater
1 avokado
Sockerärter 
Creme fraiche eller turkisk yoghurt
1 lime
Honung
2 vitlöksklyftor
Sambal oelek
 Salt
Olivolja

Gör så här:
Börja med att koka quinoan enligt anvisningar på paketet (smidigt att ha färdigt i kylskåpet så går det snabbt).  Skär kycklingen i mindre bitar och salta lätt. Fräs sedan i en stekpanna med olivolja, vitlök och ca en knivsudd sambal oelek.  Skölj och tvätta 1 lime noggrant. Riv skalet med ett rivjärn och blanda med yoghurt, ca 1/4 limesaft och ringla lite honung över. Skölj spenaten, sockerärterna och tomaterna. Dela avokadon i mindre bitar. Blanda med kycklingen och quinoan! KLART! =)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits