Pulsträning

Inspirerad av tisdagens puls spinningpass har jag försökt ta reda på lite mer om pulsträning vilket jag förstått är ett verktyg för att regelbundet kunna följa utvecklingen i sin träning. Det i sin tur gör att man blir mer uppmärksam även för mindre förbättringar. Uppmärksamheten är också bra för att förebygga överträning eller upptäcka tidiga symtom för t.ex. en förkylning. Jag är expert på att ignorera såna tecken, så att mäta pulsen regelbundet skulle kanske inte vara så dumt.

Camilla Porsman tar upp tre stora fördelar med pulsträning i sin artikel på
http://www.stadium.se/, publicerad 2007-02-05 vilka är:
1. Pulsen talar om för dig om du uppnår resultat av din träning
2. Pulsen talar om när du bör träna hårdare
3. Pulsen talar om när du bör ta det lugnare, kanske inte träna alls

Det finns två pulsträningsbegrepp, vilopuls och maxpuls. Vilopulsen är de antal slag våra hjärtan slår när vi vilar och slappnar av helt medan maxpulsen är den puls vi har när vi tar i allt vad vi har.

Att ligga så nära maxpulsen som möjligt varje gång man tränar och att alltid ta ut sig till max sliter på våra kroppar och kan leda till skador, sjukdom eller minskad träningslust. Pulsträning handlar helt enkelt om att variera och anpassa intensiteten och varaktigheten i träningen vilket ju är jättebra!!

Eftersom jag är helt ny på det här har jag räknat ut min maxpuls genom den här formeln (istället för genom erfarenhet) och förmodligen kommer det dröja ett tag innan jag ser någon effekt.

226 - min ålder = maxpulsen i antal slag per minut
(För män är formeln: 220 - ålder = maxpulsen i antal slag per minut)

Snälla tomten... ge mig en pulsklocka till jul! :)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits