Folkhälsotänk...

Börjar inse att mitt stora samtalsämne den här hösten (och kanske de kommande tre åren) kommer att handla om hälsa på olika nivåer! Man blir säkert lite insnöad sådär när man pluggar och verkligen läser in sig på ett område. Så, pratar jag för mycket hälsa - säg till!! :)

Är du redan trött på det så föreslår jag att du slutar läsa nu...

Har haft hemstudier idag och har läst en massa om folkhälsoarbetet ur ett historiskt perspektiv. Väldigt intressant. Lite om medicin vs. förebyggande insatser, hur Sverige har sett ut sen 1750 talet och framåt. Epidemier, infektionssjukdomar, välfärdssjukdomar och samsjukdomar. Hälsan som en produkt. Individens eller samhällets ansvar? En massa intressant som ska fastna i hjärnan.

Är hemma hos mamma och pappa nu. Tvättar och pluggar. Pappa ska hjälpa mig att läsa igenom min artikel när han kommer hem. Den är på engelska så det kan vara skönt att nån annan läser den också, för att se om man har förstått den likadant! Som jag förstår är det iaf en artikel om en undersökning som har gjorts i ett antal länder i Europa om hur mycket tonåringar motionerar och tittar på tv varje dag! Intressant.

Fortfarande lite nervös dock för hur det här ska gå. Nu ska jag tvätta!

Senare: Blir inget ledigt i alla fall! Helgen kommer att gå åt till jobb på Stadium och till att skriva klart arbetet. Imorgonkväll ska vi mysa och "bara vara" så gott vi kan. Jag får hålla ut till nästa (förhoppningsvis) lediga helg... puh...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits